Blogs

All
  • All
  • Bereikbaarheid
  • Huizenmarkt en huishoudens
  • Locatie en bedrijven
  • Overig
  • Ruimtelijke ordening
Airbnb

De invloed van Airbnb op de woningmarkt

nline platforms voor verhuur en boeking van privé-accommodaties voor de korte termijn, zoals Airbnb, zijn de afgelopen jaren enorm gegroeid. Wat is het verband tussen de waarde van onroerend goed en de vraag naar Airbnb? Het blijkt dat de invloed van Airbnb op vastgoedwaarden fors kan zijn. Een voorbeeld: in gebieden binnen een straal van 5 km van Downtown Los Angeles bedroeg de prijsstijging 14%. De prijsstijging binnen gebieden die op 2,5 km afstand van de stranden liggen bedraagt bijna 10%. Regulering leidt tot verlies voor huiseigenaren, en dan vooral voor die huiseigenaren die in toeristische gebieden wonen. Voor mensen met een huurwoning geldt het tegenovergestelde: zij hebben alleen maar baat hebben bij dergelijke maatregelen. Voor de gemiddelde huizenprijs in steden mét maatregelen leidt regelgeving tot een jaarlijks welvaartsverlies van ongeveer $ 680 per woning.

LondonBlitz

Wat zijn de economische gevolgen van de Blitz voor Londen?

Tijdens de zogenaamde Blitz voerde de Duitse Luftwaffe in 1940 en 1941 vele bombardementen uit, waarbij in totaal bijna 20 ton aan explosieven op Londen en enkele andere grote steden in Engeland terechtkwam (zie figuur hierboven). In recent onderzoek tonen Gerard Dericks en Hans Koster aan dat de gevolgen van de Blitz tot op de dag van vandaag zichtbaar zijn in de Londense stedelijke structuur, en nu nog grote economische gevolgen heeft.

EmptyHomes

Is leegstand te bestrijden met een restrictief woningbouwbeleid?

Uit onderzoek blijkt dat restrictief ruimtelijk ordeningsbeleid de leegstand binnen die plaats of regio aanzienlijk doet stijgen in plaats van doet verminderen. Daarnaast blijkt dat de woon-werk afstand toeneemt, omdat mensen ervoor kiezen op een plek te gaan wonen waar ze wel een woning kunnen vinden wat bij hun voorkeuren past. Ondanks leegstand, zouden beleidsmakers daarom niet woningbouw moeten limiteren. Ook zouden ze het (ver)bouwen van woningen niet moeten verbieden.

BiedenBovenVraagprijs

Waarom worden huizen boven de vraagprijs verkocht?

In 2016 werd in Amsterdam meer dan de helft van de aangeboden woningen verkocht boven de vraagprijs. Ook in andere Nederlandse steden lag dit percentage hoog. Maar waarom zou je meer betalen dan de vraagprijs? In een recent onderzoek laten Hans Koster en Jan Rouwendal zien dat woningen die boven de vraagprijs zijn verkocht een lagere vraagprijs hebben, een kortere verkooptijd en een 3.5% hogere verkoopprijs vergeleken met vergelijkbare woningen. Dit betekent dat insteken op een lagere verkoopprijs lucratief is voor de verkoper, omdat deze strategie meer kopers trekt en daarom een grotere kans op een disproportioneel hoog bod. Dit is natuurlijk nadelig voor de koper die relatief te veel betaalt voor de woning.

BetaaldParkeren

Hebben bewoners baat bij betaald parkeren?

In de grote steden ontkom je er als automobilist tegenwoordig niet meer aan: bijna overal moet er betaald worden om te mogen parkeren. Het doel van betaald parkeren is om de vraag naar de beperkte parkeerruimte te verminderen, zodat de stad leefbaar blijft en lang zoeken naar een parkeerplek te voorkomen. Maar hoe zit het de bewoners in de grote steden? Zouden die juist voor of tegen betaald parkeren moeten zijn?

Woningverkoop

De verkoop van een woning in Amsterdam in 6 stappen

Een huis verkopen in een markt waar meer dan 50% boven de vraagprijs wordt verkocht en waar de prijzen met meer dan 25% zijn gestegen in afgelopen jaar; hoe gaat dat in zijn werk? Maak je enige kans als koper als je onder de vraagprijs biedt? Waarom zou je een vraagprijs kiezen die eigenlijk ‘te laag’ is? We volgden een transactie van het selecteren van de verkoopmakelaar tot de uiteindelijke verkoop van de woning.

bizs

Ondernemersverenigingen en het freerider-probleem: Het effect van Bedrijven Investeringszones op de huurprijzen van commercieel vastgoed

Nederland kent van oudsher veel winkeliers- en bedrijvenverenigingen. De contributieopbrengsten van deze ondernemersverenigingen worden grotendeels geïnvesteerd in zaken zoals veiligheid, de openbare ruimte en promotie van het winkelgebied. Deze zogenaamde publieke goederen hebben een nadeel: winkels of bedrijven die niet meebetalen kunnen moeilijk worden uitgesloten van de voordelen (extra klanten) die deze investering met zich meebrengen. Om dit freerider-probleem op te lossen is het sinds enkele decennia in verschillende landen mogelijk ‘Bedrijven Investeringszones’ op te richten. In een BIZ (BID in Engels) is de contributie van de ondernemersvereniging verplicht in het hele gebied waardoor freeriden niet meer mogelijk is. Ook in Nederland is van 2010 tot en met 2014 geëxperimenteerd met 33 bedrijfsterrein-BIZs en 85 winkelgebied-BIZs. In mijn scriptie heb ik onderzocht wat voor effect de oprichting van deze Nederlandse BIZs had op de huurprijzen van commercieel vastgoed.

krachtwijken

Investeren in Krachtwijken werkt wél

Uit recent onderzoek blijkt investeringen in Krachtwijken, het ‘Krachtwijkenbeleid’, heeft wel degelijk positieve effecten heeft gehad. Gekeken naar vergelijkbare wijken zijn de huizenprijzen van koopwoningen gestegen, en staan deze huizen minder lang te koop. Het blijkt dat de totale stijging in waarde van koopwoningen in Krachtwijken ongeveer een half miljard Euro bedraagt.

Earthquakes3

Effecten van aardbevingen blijven moeilijk aan te tonen

Door Hans Koster en Jos van Ommeren, repost  van economie.nl In een recent artikel van Bosker cs. (2016a) wordt er kritiek geleverd op de conclusies van het onderzoek van Koster en Van Ommeren (2015). De resultaten van de studies verschillen echter weinig, ondanks dat door statistische onzekerheid het lastig blijft om de effecten van aardbevingen…

Earthquakes2Slider

Wat kost een aardbeving? Over immateriële schade, rechtszaken en waarderegelingen

Aardbevingen in Groningen weten de gemoederen nog flink bezig te houden. De vraag wie nu wat moet betalen en hoeveel is nog steeds een vraag met heel veel antwoorden en weinig consensus. Vooral bewoners en de NAM zijn het nog niet eens. Ondanks dat de NAM directe schade door gasbevingen al enkele jaren vergoedt, is vooral vergoeding van de immateriële schade reden voor getouwtrek. Immateriële schade omvat dan bijvoorbeeld toegenomen ongemak en onzekerheid over hoe het aardbevingsgebied zich in de toekomst zal ontwikkelen. Dit manifesteert zich onder andere in dat huizen in het aardbevingsgebied minder opbrengen. Maar wat zou de NAM dan de bewoners moeten betalen? Een recent paper gebruikt een nieuwe – relatief eenvoudige – maatstaf om dat te bepalen.